Så blir du övertygande

Publicerad 2015-11-07

Har du svårt att övertyga vid presentationer? Experten Nina Hjorth lär dig att argumentera mycket mer effektfullt.

Nina, Foto, presentation, skribent


De tre delarna som behöver uppfyllas för att vi ska vara övertygande är Ethos (förtroende), Logos (förnuft) och Pathos (att beröra känslomässigt). För att vara övertygande behöver vi ha en balans mellan de tre hörnen i triangeln och det absolut vanligaste är att presentatörer har en kraftig övervikt i en av dem – Logos.
    
Många gånger består en presentation av nästan enbart logos, förnuft, eftersom vi är så rädda för att addera någonting som skulle kunna tolkas som ”oseriöst” eller ”personligt”. Ett stort misstag. Men eftersom vi ändå behöver logos i våra presentationer vill jag förklara hur vi ska lägga fram de fakta och argument som vi har – på rätt sätt.
    
Vi har ofta många argument och mycket fakta som vi vill ha med i våra presentationer, men om vi vill att åhörarna ska komma ihåg dem får de inte vara fler än tre. Där går gränsen för vad vi kommer ihåg.

Låter det lite?

Tänk dig att du är på väg till en väns fest på ett ställe där du aldrig har varit förut. På vägen dit så ringer du och frågar efter vägen och din vän börjar rabbla höger och vänstersvängar, kilometer hit och dit, skyltar och korsningar…
    
Troligtvis svarar du bara med hummanden och okej, för att i slutänden ändå inte ha den blekaste aning om hur du ska köra, för du vill inte verka dum. Men du är inte dum. Det är helt enkelt så att vår hjärna inte kan hantera för mycket information på samma gång. Blir det för mycket så dumpas det du hört i ett bottenlöst, svart hål. Detsamma händer när du öser på med för mycket information under en presentation.
    
Argumenten får vara max tre till antalet och det är viktigt hur vi placerar dem för att få optimal effekt. Många gångar har vi ett argument som är superstarkt, det bästa, ett som är mellanstarkt och ett som är svagare. När vi lägger fram dessa tre under presentationen är helt avgörande för vilken effekt de kommer att få. Placerar vi dem fel så kan resultatet bli allt annat än det vi önskar.

De flesta gör fel

Hur brukar då människor instinktivt placera de olika argumenten? Jo, eftersom vi ofta är så benägna att fånga intresse så daskar vi på med det starkaste först. Därefter tar vi det mellanstarka och avslutar till sist med det svagaste.
    
Då märker vi plötsligt att vi har tappat åhörarnas intresse och försöker febrilt komma på fler argument som bara blir svagare och svagare… Det åhörarna kommer ihåg (om de överhuvudtaget kommer ihåg någonting) är då det absolut svagaste och sämsta argumentet.
    
Skulle du vilja se en film som var jättebra i början men sedan bara blev sämre och sämre? Nej, jag tror inte det.

Hur bör vi då placera argumenten för att få mesta möjliga effekt?

Vi börjar med det mellanstarka, någonting som är tillräckligt starkt för att väcka intresse och fånga uppmärksamhet. Det starkaste sparar vi till sist för att ge ett bestående avtryck och skapa den känsla som åhörarna tar med sig. Det svagaste placerar vi mittemellan dessa två för att skapa en kontrasteffekt och få det starkaste att verka ännu starkare.
    
Det är precis samma princip som vi luras av när vi går på rea. Ju större skillnaden är mellan det ursprungliga priset och reapriset, desto bättre verkar affären och chansen är större att vi slår till.
    
Så för att repetera: Mellanstarkt – Svagare – Starkast! Där har vi den optimala ordningen, stort lycka till!

Kontakta Nina Hjorth, redaktör retorik & presentationsteknik

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.