Så blir du övertygande

Publicerad 2015-11-07

Har du svårt att övertyga vid presentationer? Experten Nina Hjorth lär dig att argumentera mycket mer effektfullt.

Nina, Foto, presentation, skribent


De tre delarna som behöver uppfyllas för att vi ska vara övertygande är Ethos (förtroende), Logos (förnuft) och Pathos (att beröra känslomässigt). För att vara övertygande behöver vi ha en balans mellan de tre hörnen i triangeln och det absolut vanligaste är att presentatörer har en kraftig övervikt i en av dem – Logos.
    
Många gånger består en presentation av nästan enbart logos, förnuft, eftersom vi är så rädda för att addera någonting som skulle kunna tolkas som ”oseriöst” eller ”personligt”. Ett stort misstag. Men eftersom vi ändå behöver logos i våra presentationer vill jag förklara hur vi ska lägga fram de fakta och argument som vi har – på rätt sätt.
    
Vi har ofta många argument och mycket fakta som vi vill ha med i våra presentationer, men om vi vill att åhörarna ska komma ihåg dem får de inte vara fler än tre. Där går gränsen för vad vi kommer ihåg.

Låter det lite?

Tänk dig att du är på väg till en väns fest på ett ställe där du aldrig har varit förut. På vägen dit så ringer du och frågar efter vägen och din vän börjar rabbla höger och vänstersvängar, kilometer hit och dit, skyltar och korsningar…
    
Troligtvis svarar du bara med hummanden och okej, för att i slutänden ändå inte ha den blekaste aning om hur du ska köra, för du vill inte verka dum. Men du är inte dum. Det är helt enkelt så att vår hjärna inte kan hantera för mycket information på samma gång. Blir det för mycket så dumpas det du hört i ett bottenlöst, svart hål. Detsamma händer när du öser på med för mycket information under en presentation.
    
Argumenten får vara max tre till antalet och det är viktigt hur vi placerar dem för att få optimal effekt. Många gångar har vi ett argument som är superstarkt, det bästa, ett som är mellanstarkt och ett som är svagare. När vi lägger fram dessa tre under presentationen är helt avgörande för vilken effekt de kommer att få. Placerar vi dem fel så kan resultatet bli allt annat än det vi önskar.

De flesta gör fel

Hur brukar då människor instinktivt placera de olika argumenten? Jo, eftersom vi ofta är så benägna att fånga intresse så daskar vi på med det starkaste först. Därefter tar vi det mellanstarka och avslutar till sist med det svagaste.
    
Då märker vi plötsligt att vi har tappat åhörarnas intresse och försöker febrilt komma på fler argument som bara blir svagare och svagare… Det åhörarna kommer ihåg (om de överhuvudtaget kommer ihåg någonting) är då det absolut svagaste och sämsta argumentet.
    
Skulle du vilja se en film som var jättebra i början men sedan bara blev sämre och sämre? Nej, jag tror inte det.

Hur bör vi då placera argumenten för att få mesta möjliga effekt?

Vi börjar med det mellanstarka, någonting som är tillräckligt starkt för att väcka intresse och fånga uppmärksamhet. Det starkaste sparar vi till sist för att ge ett bestående avtryck och skapa den känsla som åhörarna tar med sig. Det svagaste placerar vi mittemellan dessa två för att skapa en kontrasteffekt och få det starkaste att verka ännu starkare.
    
Det är precis samma princip som vi luras av när vi går på rea. Ju större skillnaden är mellan det ursprungliga priset och reapriset, desto bättre verkar affären och chansen är större att vi slår till.
    
Så för att repetera: Mellanstarkt – Svagare – Starkast! Där har vi den optimala ordningen, stort lycka till!

Kontakta Nina Hjorth, redaktör retorik & presentationsteknik

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Allt du behöver veta om GDPR. 
Den 25 maj träder den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft. Här är delarna du måste känna till om de nya EU-reglerna..

Allt du behöver veta om GDPR

Varannat företag är inte redo för GDPR. 
Den 25 maj träder EU:s nya dataskyddsregler i kraft. Trots det saknar häften av landets småföretag förberedelser för GDPR. .

Varannat företag inte redo för GDPR

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

Så bygger du förtroende. 
Chefer som inger förtroende kan uppnå nästan vad som helst. Med fem enkla vanor kan du öka medarbetarnas tilltro till dig som ledare..

Så bygger du förtroende

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

SPONSRAD ARTIKEL
Här gör man den stora elbesparingen. 
Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka ”nytt avtal”. Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp..

Här gör man den stora elbesparingen

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.