Kom över telefonskräcken - och sälj

Publicerad 2017-09-18

Telefonen är fortfarande ett viktigt verktyg inom företagande och försäljning. Men många tycker att »kalla samtal« är jobbiga. Henrik Bromée har skrivit en bok för dessa människor: Lyft luren – nå framgång.


    
Det ska sägas med en gång att det inte är konstigt att ha mer eller mindre telefonskräck. Vanligen bottnar det i en rädsla för att misslyckas, avvisas eller verka besvärlig.
    
– Det är förstås ingen som gillar ständiga avvisningar och just därför bör fler lära sig hur man genomför bra och effektiva kalla samtal där man genom rätt förberedelser lär sig att undvika att bli avvisad – helt enkelt genom att göra sig relevant för den man ringer till, säger Henrik Bromée till affärssajten Driva Eget.
    
Han har själv en bakgrund inom sälj och är nu vd på Euler Hermes. I boken delar han med sig av sina bäst råd – eftersom han vet att ett uteblivet samtal kan få stora konsekvenser. Det hindrar människor från att förverkliga sig själva. Och den tråkiga sanningen är att nästan alla framgångsrika affärsmän är riktigt vassa på kalla samtal.
    
– Att skaffa nya kunder är ett sätt att sprida risken i din verksamhet och telefonen är billig, relationsbyggande och väldigt effektiv att jobba med i din prospektering – förutsatt att man använder den på rätt sätt, säger Henrik Bromée till Driva Eget.
    
Han tillägger också att i en tid då alltfler använder internet för marknadsföring så kan ett ”klassiskt” telefonsamtal få dig att sticka ut. Men återigen: Det gäller att våga och att göra det på rätt sätt. Här nedanför kommer Henrik Bromées fem bästa tips i korthet.
    

Så blir det enklare att affärstelefonera

    
1. Bestäm dig för vad du vill
Hitta ett tydligt mervärde för kunden – och tänk ut hur du ska beskriva det utifrån hans eller hennes perspektiv.
    
2. Vad vill personen på andra sidan höra?
Se till att ha klart för dig vem du pratar med – och hur det du vill sälja in skapar värde för just denna person. Hur hjälper du t.ex. motparten att lösa ett problem, göra besparingar eller tjäna mer pengar?
    
3. Förbered dig på eventuella invändningar
Fundera igenom vilka invändningar som kan komma upp och vilka motfrågor du kan få – så du slipper bli svarslös.
    
4. Tro på det du säger
Se till att du själv tror på det du ska sälja in, annars kommer din tvekan och osäkerhet att lysa igenom.
    
5. Var saklig och relevant
Kom ihåg att du vanligen ska sälja in ett första möte, inte hela affären på en gång. Sälj därför in värdet i det du vill göra! Trassla inte in dig i detaljer eller teknikaliteter – de kan ni avhandla på mötet.
    

Dela med dina vänner!