Succékurserna som säljer

Publicerad 2015-02-27

Utbildningar över nätet är omåttligt populära och allra hetast är mikrokurser. De korta, komprimerade utbildningarna lockar tusentals svenskar.
– Kurserna har blivit en säljsuccé, säger Bo Gustavsson, vd på
BFG Affärsutveckling.


Antalet distansutbildningar har ökat närmast explosionsartat i Sverige de senaste åren. Den stora efterfrågan har resulterat i att universitet, högskolor och utbildningsföretag har breddat sina utbud – inte minst när det gäller digitala studiemöjligheter.
    
Det är inte längre ett måste att flytta för att kunna ta till sig ny kunskap. För väldigt många finns det fantastiska möjligheter att insupa ny kunskap på distans och över nätet.
    
En av de hetaste trenderna när det handlar om e-utbildningar är så kallade mikrokurser. Mikrokurser är en form av kortare, mer komprimerade utbildningar, ofta med praktisk inriktning.
    
Men även om trenden nu är stekhet och namnet är nytt är mikrokurser ingen ny företeelse. Komprimerade e-baserade kurser har nämligen funnits i Sverige i flera år.
    

”Riktiga storsäljare”

Bo Gustavsson, vd på BFG Affärsutveckling.
Bo Gustavsson, vd på BFG Affärsutveckling.

Ett företag som använder sig av det komprimerade kursformatet är BFG Affärsutveckling. Sedan 2014 genomför man utbildningar där man kombinerar korta e-utbildningslektioner med lärarledda kursdagar.
    
– Det är en utveckling av en utbildning där vi tidigare samlade deltagarna under två dagar vid tre tillfällen, säger Bo Gustavsson, vd på BFG Affärsutveckling.
    
Bo Gustavsson har arbetat med utbildningar sedan 1980-talet och varit med om hur hans sexdagarskurser förvandlats till tre tvådagars-samlingar för att nu innefatta åtta 20-minuterslektioner över nätet tillsammans med två fysiska samlingar.
    
– Det var med viss vånda som jag övergav sexdagarskurserna, men de här komprimerade kurserna har blivit riktiga storsäljare.
    

En trestegsraket

Kursen är uppdelad i tre faser som tillsammans ger insikt och kunnande i förhandling – med samhället eller inom andra områden.
    
– I första steget, där jag i princip messar för deltagarna i 20 minuter vid åtta tillfällen, tillför jag kunskap. När vi sedan träffas första gången så tillför jag färdighet anpassad till deltagarnas verklighet. Vid den andra och sista kursdagen tillför jag förmåga genom specialgjorda operativa övningar, säger Bo Gustavsson.
    
Efter att ha hållit utbildat med hjälp av mikrokursmetodik i snart ett år är Bo Gustavsson övertygad om att det är en utbildningsform som kommer att växa.
    
– Det finns många fördelar med den här typen av komprimerade kurser, inte minst att deltagarna kan vara fokuserade och ta in mycket kunskap när lektionerna bara är 20 minuter långa.
    

Kontakta Anders Nilsson, redaktör Ledarskap

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.