Vakna till...marknaden kräver förnyelse!

Publicerad 2015-03-24

Skulle du idag försöka sälja samma produkt på samma sätt som du gjorde 1990? Med samma argument, med samma innehåll? Jag hoppas inte det. Det finns en bransch i Sverige som till stora delar gör det. Jag talar om utbildningsbranschen, en industri som worldwide omsätter 370 miljarder kronor (ref, Bersin 2014).

Nya kommunikationsvägar och affärsmodeller kräver ny typ av utbildning


    
Jodå, den traditionella öppna kursen med avgift per dag, den ”anpassade” kursen då du har fler medarbetare med samma behov finns fortfarande. Kort sagt med en affärsmodell som är samma som 1987.
    
Vi som varit med ett tag kommer ihåg hur musikindustrin gjort sin resa, vi följer idag filmindustrins resa framåt. Jaja, säger du, det är inte så konstigt tekniken och kunderna ger och kräver förändring.
    
Faktum är att dom förutsättningarna finns också för utbildningsbranschen. Betyder det att vi som kund inte har förstått möjligheterna som finns idag, eller är leverantörerna tillräckligt nöjda med sina leverans och affärsmodeller?
    
Sanningen ligger säkert någonstans mitt emellan. De senaste åren har det dock dykt upp ett antal begrepp som leverantörerna rör sig kring, de är blended learning, peanuts, streamad utbildning, entreprenöriellt lärande, 70-20-10 metodik. Du kan googla begreppen om du idag vill förstå erbjudandet
    

Hänger utvecklingen av affärsmodellen med?

Nja, sådär skulle jag vilja säga.Vill du ha tre tips på vad jag tycker att du ska tänka kring utbildning av dig själv eller din personal, och som du ska kräva av din leverantör, för att du ska få bästa effekt av din investering:
    
• Genomför insatsen på olika sätt, använd möjligheten till att lära på olika sätt. Självstudie, streamad utbildning, workshopbaserad problemlösning, föreläsning mixa detta även i enklare insatser. Du får variation och fler personer kommer att kunna lära sig på det för dom själva bästa sättet.
    
• Ta ansvar för valda delar av insatsen med interna resurser och gör uppdraget som ett samverkansprojekt eller en samproduktion mellan dig och leverantören. Ni kommer alla att lära er mer på detta sätt.
    
• Låt insatsen innehålla delar över längre tid som handlar om att deltagarna aktivt jobbar med innehållet i utbildningen i sitt dagliga arbete. Så får du fler som omsätter teori till praktik.
    

Anders Lind bevakar sälj och ledarskapsutbildningar

Anders Lindh
anders.lindh@mongara.se

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.