Vem vill mäta en långsiktig effekt?

Publicerad 2015-03-30

I förra veckan landade en artikel framför mina ögon. Stefan Einhorn reflekterade över hur vi bedriver ledarskapsutbildning.

    

Stefan Einhorn i di.se

Eftersom Stefan är en kille som jag läst en del av kunde jag inte låta bli att läsa hans debattartikel i Dagens Industri, artikel i Di
    
Han pekar tydligt på att denna industri inte levererar så mycket långsiktig kundnytta. Det gäller både på vilket sätt tjänsten levereras men också hur den utvärderas. Nu har ju Stefan en bakgrund i den akademiska världen, där både evidens och vetenskap värderas högt och har således dessa glasögon på sig när han reflekterar.
    

Känsla av etablerad åsikt

När jag började läsa så fick jag känslan av att han på samma sätt som mycket annan press och media skulle gå i den numera etablerade åsikten. Nämligen att ”alla chefer, är psykopater”. Orsaken var väl rubriken, ”Ledarskapets mörka sida” som snabbt, med hjälp av min hjärna gav mig denna bild. För du vet väl att vår hjärna är en mästare på att snabbt fylla i den information som den saknar.
    
Som han skriver så finns det enkelt beskrivet två alternativa strategier för personlig utveckling;
    
• Du arbetar med och förstärker dina starka sidor.
• Du tar reda på dina negativa sidor, och arbetar med att förändra dessa.
    

Om vi bara skulle fokusera på negativa sidor?

Om utvecklingen skulle fokusera på att bara jobba med mina negativa sidor, hur många av oss skulle på fullt allvar välja att fullfölja denna utbildning över längre tid? Hur många av oss skulle också vilja ta del av en långsiktig utvärdering av mig själv som chef utifrån detta? Sannorlikt ännu färre.
    
Med sin vetenskaplig grund har han säkert rätt kring verkan och nytta, men frågan är om kunden faktiskt vill ha den produkt som han beskriver? Vi lever trots allt sedan en tid tillbaka i en värld av, snuttifiering, allt kan lösas med 3.5 min på youtube och ingen vill betala vad det kostar.
    
Slutsatsen är nog att vi med våra vedertagna modeller för verksamhetstyrning inte primärt väljer Stefans modeller för utbildning. Utan ställer oss frågan, på vilket sätt kan jag snabbast, enklast och billigast lösa min kompetensutveckling?
    

Anders Lind bevakar sälj och ledarskapsutbildningar

Anders Lindh
anders@mongara.se

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.