Börja med att brinna

Publicerad 2015-05-06

... då glöder du på utsidan. Det är precis vad Fredrik Eklund gör och skriver om i sin bok ”Konsten att sälja vad som helst till vem som helst – Sälj”.

Jag lovade att läsa boken, ”Konsten att sälja vad som helst till vem som helst – Sälj” av Fredrik Eklund. Nu har jag gjord det. Du som läste min senaste artikel Sälja vad som helst till vem som helst vet att jag lät skeptisk till rubriken innan jag läst den och på toppen av det är den skriven av en 80-talist och Fredrik som är född sent 70-tal så jodå, nog var jag skeptisk alltid.
    
Boken är en konkret handbok för dig som jobbar med försäljning, eller kanske en handbok för alla oss som går till jobbet varje dag. Den är betydligt mindre amerikaniserad än vad jag trodde att den skulle vara. Ni vet glättiga högflygande exempel som jag inte kan förstå eller översätta till det jag gör på jobbet.
    
Det finns tre kapitel som fångar mitt intresse mer än andra. ”Var dig själv”, ”Ta reda på vad du brinner för” och kapitlet med rubriken ”Perfekt säljsnack”.
    
För att kunna vara sig själv måste man känna sig själv, det är där det börjar. Det finns dom som påstår att 70% av oss som går till jobbet i Sverige inte brinner för det vi gör i vårt arbete. Slutsatsen är given, brinner du inte för det du gör, så kommer du inte att nå ett stort resultat.
    
Det tror jag för övrigt gäller alla i alla yrken inte bara säljare. Det tredje kapitlet som fångar mitt intresse har rubriken ”Perfekt säljsnack”.
    
Fredrik utgår från att det finns ett behov av det som säljs, han utgår också från att kunden kan övertygas med ett positivt och offensivt personligt beteende. För vissa branscher fungerar säkert detta. Jag tror dock själv på en modell som handlar om att tillsammans med kund skapa förutsättningar för en fungerande behovsanalys.
    
Fredrik Eklund skriver:
    
”Om du vill sälja in något till någon så börjar du med att få motparten att peka ut behovet som du skall fylla. Alla vill helst veta vad du kan göra för dem, inte vad du gjort för någon annan. Det är stor skillnad mellan dessa två. Alla du möter vill veta vilken nytta de kan ha av dig, och vilka behov du kan tillfredsställa.”
    
Det är kanske just i detta, den heliga gralen kring försäljning ligger. Denna del passeras tyvärr ganska snabbt. Boken är kryddad med högst personliga exempel som gör den läsvärd inte bara för dig som är säljare utan för vem som helst som har eller vill ha en anställning, eller vill starta ett företag.
    
Om du brinner invändigt så glöder du på utsidan och de syns. Det gör Fredrik, bara så du vet.
    

Anders Lind bevakar sälj och ledarskapsutbildningar

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.