Säljutbildningarna hänger inte med

Publicerad 2016-01-29

Utvecklingen går snabbare än någonsin, men det gäller inte utbildning av säljare. Det hävdar Anders Lindh som arbetat med säljutbildning i mer än 15 års tid.


Vår omvärld förändras och utvecklingen går snabbare än någonsin tidigare. Bara under de senaste åren har helt nya konsumtionsmönster uppstått och nya och affärsmodeller utvecklats oavsett om man säljer produkter eller tjänster.
    
Men hur har säljutbildningarna hängt med i den enormt snabba utvecklingen?
    

Anders Lind bevakar sälj och ledarskapsutbildningar
Anders Lind

– Inte särskilt bra, skulle jag säga. En av orsakerna är att de som köper in utbildningar själva gått någon säljutbildning för ett antal år sedan som de tyckte var bra. Inget fel i det, men det betyder också att leverantörerna fortsätter att leverera exakt samma utbildningar som de gjort tidigare, det vill säga som förväntat, säger Anders Lindh som arbetat med säljutbildningar i mer än 15 års tid.
    
Enligt Lindh är utbildningsbranschen generellt sett väldigt konservativ och utvecklingen går långsamt.
    
– Det finns fyra huvudtyper av utbildningar: öppna kurser, företagsinterna kurser, streamade utbildningar och inspirationsföreläsningar. Det vanligaste sättet att driva kompetensutveckling är i dag företagsinterna utbildningar, medan inspirationsföreläsningar primärt vänder sig till mindre företag med enstaka behov.

"Den öppna kursen är död"

Det har blivit allt vanligare att företagen själva tar hand om och ombesörjer sin kompetensutveckling, men köper in inspirationsföreläsningar externt.
    
– Den öppna kursen är att betrakta som död. Den har ersatts av inspirationsföreläsningar som företag skickar sina säljare på och av konsulter som fyller kunskapsluckor där företag i många fall själv driver intern utbildning med egna resurser, säger Lindh.

Rådande trender

Men även om utvecklingen inom säljutbildningar kanske inte varit blixtrande snabb har den heller inte stått helt stilla. Anders Lindh har identifierat fem aktuella trender bland utbildningsföretag och kunder:
    
1. Streamade basutbildningar om försäljning
Ger grundläggande kunskap om samtalsmetodik och säljprocesser.
    
2. Inspirationsföreläsningar
Förekommer ofta samband med uppstart av säljåret eller när nya produkter eller tjänster tillkommit.
    
3. Kurser i affärslogik
Kurser om hur kundens affärslogik fungerar, i syfte öka förståelsen för kundens affärer. Konsulter och slutkunder lär säljorganisationen om sin bransch och vilka utmaningar som finns.
    
4. Utbildningar kopplade till säljstödsystem
Leverantörer av systemen sätter tillsammans med kunden en arbetsprocess som ger säljaren stöd för att öka effektivitet och förbättra förmåga till prioritering i sitt och företagets arbete.
    
5. On job training
Coach eller utbildare följer säljare i det dagliga arbetet. Konsulten har i uppdrag att följa säljare enskilt i det dagliga arbetet för att justera och utveckla allt från personlig effektivitet och målstyrning till tekniker i samtal, möten och telefonsamtal.
    

Dela med dina vänner!

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.