Säljutbildningarna hänger inte med

Publicerad 2016-01-29

Utvecklingen går snabbare än någonsin, men det gäller inte utbildning av säljare. Det hävdar Anders Lindh som arbetat med säljutbildning i mer än 15 års tid.


Vår omvärld förändras och utvecklingen går snabbare än någonsin tidigare. Bara under de senaste åren har helt nya konsumtionsmönster uppstått och nya och affärsmodeller utvecklats oavsett om man säljer produkter eller tjänster.
    
Men hur har säljutbildningarna hängt med i den enormt snabba utvecklingen?
    

Anders Lind bevakar sälj och ledarskapsutbildningar
Anders Lind

– Inte särskilt bra, skulle jag säga. En av orsakerna är att de som köper in utbildningar själva gått någon säljutbildning för ett antal år sedan som de tyckte var bra. Inget fel i det, men det betyder också att leverantörerna fortsätter att leverera exakt samma utbildningar som de gjort tidigare, det vill säga som förväntat, säger Anders Lindh som arbetat med säljutbildningar i mer än 15 års tid.
    
Enligt Lindh är utbildningsbranschen generellt sett väldigt konservativ och utvecklingen går långsamt.
    
– Det finns fyra huvudtyper av utbildningar: öppna kurser, företagsinterna kurser, streamade utbildningar och inspirationsföreläsningar. Det vanligaste sättet att driva kompetensutveckling är i dag företagsinterna utbildningar, medan inspirationsföreläsningar primärt vänder sig till mindre företag med enstaka behov.

"Den öppna kursen är död"

Det har blivit allt vanligare att företagen själva tar hand om och ombesörjer sin kompetensutveckling, men köper in inspirationsföreläsningar externt.
    
– Den öppna kursen är att betrakta som död. Den har ersatts av inspirationsföreläsningar som företag skickar sina säljare på och av konsulter som fyller kunskapsluckor där företag i många fall själv driver intern utbildning med egna resurser, säger Lindh.

Rådande trender

Men även om utvecklingen inom säljutbildningar kanske inte varit blixtrande snabb har den heller inte stått helt stilla. Anders Lindh har identifierat fem aktuella trender bland utbildningsföretag och kunder:
    
1. Streamade basutbildningar om försäljning
Ger grundläggande kunskap om samtalsmetodik och säljprocesser.
    
2. Inspirationsföreläsningar
Förekommer ofta samband med uppstart av säljåret eller när nya produkter eller tjänster tillkommit.
    
3. Kurser i affärslogik
Kurser om hur kundens affärslogik fungerar, i syfte öka förståelsen för kundens affärer. Konsulter och slutkunder lär säljorganisationen om sin bransch och vilka utmaningar som finns.
    
4. Utbildningar kopplade till säljstödsystem
Leverantörer av systemen sätter tillsammans med kunden en arbetsprocess som ger säljaren stöd för att öka effektivitet och förbättra förmåga till prioritering i sitt och företagets arbete.
    
5. On job training
Coach eller utbildare följer säljare i det dagliga arbetet. Konsulten har i uppdrag att följa säljare enskilt i det dagliga arbetet för att justera och utveckla allt från personlig effektivitet och målstyrning till tekniker i samtal, möten och telefonsamtal.
    

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Allt du behöver veta om GDPR. 
Den 25 maj träder den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft. Här är delarna du måste känna till om de nya EU-reglerna..

Allt du behöver veta om GDPR

Varannat företag är inte redo för GDPR. 
Den 25 maj träder EU:s nya dataskyddsregler i kraft. Trots det saknar häften av landets småföretag förberedelser för GDPR. .

Varannat företag inte redo för GDPR

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

Så bygger du förtroende. 
Chefer som inger förtroende kan uppnå nästan vad som helst. Med fem enkla vanor kan du öka medarbetarnas tilltro till dig som ledare..

Så bygger du förtroende

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

SPONSRAD ARTIKEL
Här gör man den stora elbesparingen. 
Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka ”nytt avtal”. Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp..

Här gör man den stora elbesparingen

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.