Nya sätt för konsumenten att uppleva, köpa och betala

Publicerad 2016-12-07

På bara 2 år har vi konsumenter ändrat köpbeteende radikalt. Detta har gjort att vanliga butiker, speciellt de som ligger utanför de stora köpcentrumen, men ofta i centrum av staden, tappar kunder och butiksägaren känner en hopplöshet att kunna vända kundströmmen tillbaka till deras butik!


    
Detta går dock att åtgärda och få samma möjligheter och upplevelser som de stora butikskedjorna, till idag en betydligt lägre kostnad säger Jan Åström på Paymenta.se som arbetar med annorlunda betallösningar och system som utvecklar och får butiksägaren närmare till sina kunder.
    

Alla har en smartphone

För bara 8 år sedan hade i princip ingen en smartphone, idag har nästan alla en. Därmed ändras också konsumentens sätt att hitta intressanta varor och tjänster som de vill köpa. Förut gick vi och shoppade på stan – nu ögonshoppar vi på internet för idéer och köpställen innan vi bestämmer oss för att köpa varan eller tjänsten antigen via internet eller i den fysiska butiken.
    

En lokal butik slopade 250.000 kr i annonser och 10-dubblade antal köp

I en mindre stad Borlänge kämpade en butik av märkeskläder med stagnation och sjunkande omsättning. De funderade om att istället för att annonsera i lokalpressen för 250.000 kr per år helt ta ett nytt grepp och öppna en e-handel och webbutik som stöd för deras kläder. Men också att utnyttja Googles sökmotorer på internet och få träff när kunder sökte i deras närregion efter vissa kläder, exempelvis studentkostymer. Dessutom behövde butiken få digital kunskap om sina kunder och hjälpa och motivera kunderna att kunna göra bra köp av bra produkter som de var intresserade av.
    

Ha en dialog var viktigt – inte bara i butiken

Butiksägaren satte upp en ny webbutik där e-handel var kopplad till ett nytt kassasystem i butiken med lagerhantering, kundklubb och lojalitetssystem. När man sökte på Studentkostym och deras ort på internet kom deras butik upp först och kunderna blev intresserade av deras utbud utan att de vara billigast – de hade ju kvalitetskostymer.
    

Från 25 st kostymer till 250 st kostymer

Från tidigare ca 25 sålda stundetkostymer per år sålde de nu helt plötsligt 250 kostymer som kunderna kunde beställa på internet, antingen betala där eller i kassasystemet i butiken. Prova och hämta i butiken. Uppmärksamheten av deras butik blev mycket större.
    

Endast 20 % gör enbart beslut i butiken. Varför denna radikala skillnad?

Köpbeteendena har förändrats dramatiskt de sista två åren. Färska undersökningar visar att ca 70-85 % av alla köp i en fysisk butik görs innan en aktivitet på Internet. 50 % av all internettrafik görs via en smartphone idag. Endast 20 % gör enbart direktköp i en butik.
    

Kunderna vill ha kundklubbar och personliga erbjudanden men utan plastkort

En undersökning i oktober 2016 visar att Svenska konsumenter vill ha kundklubbar med personaliserade rabatter och erbjudanden. Men man väljer bort de som kräver plastkort och klassiska rabattkuponger av papper. Allt bygger på tillgänglighet och enkelhet.
    
Några fakta:

  • 90 % vill få automatiskt återbäring och rabattkuponger digitalt
  • 80 % vill slippa fysiska kundklubbskort. Allt skall finnas i kassasystemet
  • 60 % vill ha anpassade erbjudanden efter köpvanor och preferenser


    

Enkelhet och tillgänglighet även för andra branscher

Restauranger, caféer och andra matställen – nya sätt att beställa mat för hämtning via internet. Restauranger med flera har också möjlighet att dra till sig nya kunder och öka sin försäljning och kunna beställa mat och dryck via internet och en browser utan att krångla till det, ringa i telefon. Hur många har inte önskat att kunna i god tid på morgonen eller dagen innan, beställa sin lunch för avhämtning. Betala på Internet och klart med klockslag när den skall hämtas! Enkelt och tillgängligt.
    
Det är bara fantasin och smarta system som sätter gränserna.
    

Dela med dina vänner!