Nya sätt för konsumenten att uppleva, köpa och betala

Publicerad 2016-12-07

På bara 2 år har vi konsumenter ändrat köpbeteende radikalt. Detta har gjort att vanliga butiker, speciellt de som ligger utanför de stora köpcentrumen, men ofta i centrum av staden, tappar kunder och butiksägaren känner en hopplöshet att kunna vända kundströmmen tillbaka till deras butik!


    
Detta går dock att åtgärda och få samma möjligheter och upplevelser som de stora butikskedjorna, till idag en betydligt lägre kostnad säger Jan Åström på Paymenta.se som arbetar med annorlunda betallösningar och system som utvecklar och får butiksägaren närmare till sina kunder.
    

Alla har en smartphone

För bara 8 år sedan hade i princip ingen en smartphone, idag har nästan alla en. Därmed ändras också konsumentens sätt att hitta intressanta varor och tjänster som de vill köpa. Förut gick vi och shoppade på stan – nu ögonshoppar vi på internet för idéer och köpställen innan vi bestämmer oss för att köpa varan eller tjänsten antigen via internet eller i den fysiska butiken.
    

En lokal butik slopade 250.000 kr i annonser och 10-dubblade antal köp

I en mindre stad Borlänge kämpade en butik av märkeskläder med stagnation och sjunkande omsättning. De funderade om att istället för att annonsera i lokalpressen för 250.000 kr per år helt ta ett nytt grepp och öppna en e-handel och webbutik som stöd för deras kläder. Men också att utnyttja Googles sökmotorer på internet och få träff när kunder sökte i deras närregion efter vissa kläder, exempelvis studentkostymer. Dessutom behövde butiken få digital kunskap om sina kunder och hjälpa och motivera kunderna att kunna göra bra köp av bra produkter som de var intresserade av.
    

Ha en dialog var viktigt – inte bara i butiken

Butiksägaren satte upp en ny webbutik där e-handel var kopplad till ett nytt kassasystem i butiken med lagerhantering, kundklubb och lojalitetssystem. När man sökte på Studentkostym och deras ort på internet kom deras butik upp först och kunderna blev intresserade av deras utbud utan att de vara billigast – de hade ju kvalitetskostymer.
    

Från 25 st kostymer till 250 st kostymer

Från tidigare ca 25 sålda stundetkostymer per år sålde de nu helt plötsligt 250 kostymer som kunderna kunde beställa på internet, antingen betala där eller i kassasystemet i butiken. Prova och hämta i butiken. Uppmärksamheten av deras butik blev mycket större.
    

Endast 20 % gör enbart beslut i butiken. Varför denna radikala skillnad?

Köpbeteendena har förändrats dramatiskt de sista två åren. Färska undersökningar visar att ca 70-85 % av alla köp i en fysisk butik görs innan en aktivitet på Internet. 50 % av all internettrafik görs via en smartphone idag. Endast 20 % gör enbart direktköp i en butik.
    

Kunderna vill ha kundklubbar och personliga erbjudanden men utan plastkort

En undersökning i oktober 2016 visar att Svenska konsumenter vill ha kundklubbar med personaliserade rabatter och erbjudanden. Men man väljer bort de som kräver plastkort och klassiska rabattkuponger av papper. Allt bygger på tillgänglighet och enkelhet.
    
Några fakta:

  • 90 % vill få automatiskt återbäring och rabattkuponger digitalt
  • 80 % vill slippa fysiska kundklubbskort. Allt skall finnas i kassasystemet
  • 60 % vill ha anpassade erbjudanden efter köpvanor och preferenser


    

Enkelhet och tillgänglighet även för andra branscher

Restauranger, caféer och andra matställen – nya sätt att beställa mat för hämtning via internet. Restauranger med flera har också möjlighet att dra till sig nya kunder och öka sin försäljning och kunna beställa mat och dryck via internet och en browser utan att krångla till det, ringa i telefon. Hur många har inte önskat att kunna i god tid på morgonen eller dagen innan, beställa sin lunch för avhämtning. Betala på Internet och klart med klockslag när den skall hämtas! Enkelt och tillgängligt.
    
Det är bara fantasin och smarta system som sätter gränserna.
    

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Allt du behöver veta om GDPR. 
Den 25 maj träder den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft. Här är delarna du måste känna till om de nya EU-reglerna..

Allt du behöver veta om GDPR

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

9 tips för att hålla ett uppskattat tal. 
Vid studier av vad vi människor är rädda för är resultatet intressant. Döden kommer oftast på plats 5-7. Det som oftast toppar listan är skräcken för att hålla tal inför publik..

9 tips för att hålla tal

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

Säljmisstagen du ska se upp för. 
Ett litet misstag kan göra att en potentiell affär går i stöpet. Här är missarna du ska undvika för att lyckas med din försäljning..

Säljmisstagen du ska se upp för

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.