Nya sätt för konsumenten att uppleva, köpa och betala

Publicerad 2016-12-07

På bara 2 år har vi konsumenter ändrat köpbeteende radikalt. Detta har gjort att vanliga butiker, speciellt de som ligger utanför de stora köpcentrumen, men ofta i centrum av staden, tappar kunder och butiksägaren känner en hopplöshet att kunna vända kundströmmen tillbaka till deras butik!


    
Detta går dock att åtgärda och få samma möjligheter och upplevelser som de stora butikskedjorna, till idag en betydligt lägre kostnad säger Jan Åström på Paymenta.se som arbetar med annorlunda betallösningar och system som utvecklar och får butiksägaren närmare till sina kunder.
    

Alla har en smartphone

För bara 8 år sedan hade i princip ingen en smartphone, idag har nästan alla en. Därmed ändras också konsumentens sätt att hitta intressanta varor och tjänster som de vill köpa. Förut gick vi och shoppade på stan – nu ögonshoppar vi på internet för idéer och köpställen innan vi bestämmer oss för att köpa varan eller tjänsten antigen via internet eller i den fysiska butiken.
    

En lokal butik slopade 250.000 kr i annonser och 10-dubblade antal köp

I en mindre stad Borlänge kämpade en butik av märkeskläder med stagnation och sjunkande omsättning. De funderade om att istället för att annonsera i lokalpressen för 250.000 kr per år helt ta ett nytt grepp och öppna en e-handel och webbutik som stöd för deras kläder. Men också att utnyttja Googles sökmotorer på internet och få träff när kunder sökte i deras närregion efter vissa kläder, exempelvis studentkostymer. Dessutom behövde butiken få digital kunskap om sina kunder och hjälpa och motivera kunderna att kunna göra bra köp av bra produkter som de var intresserade av.
    

Ha en dialog var viktigt – inte bara i butiken

Butiksägaren satte upp en ny webbutik där e-handel var kopplad till ett nytt kassasystem i butiken med lagerhantering, kundklubb och lojalitetssystem. När man sökte på Studentkostym och deras ort på internet kom deras butik upp först och kunderna blev intresserade av deras utbud utan att de vara billigast – de hade ju kvalitetskostymer.
    

Från 25 st kostymer till 250 st kostymer

Från tidigare ca 25 sålda stundetkostymer per år sålde de nu helt plötsligt 250 kostymer som kunderna kunde beställa på internet, antingen betala där eller i kassasystemet i butiken. Prova och hämta i butiken. Uppmärksamheten av deras butik blev mycket större.
    

Endast 20 % gör enbart beslut i butiken. Varför denna radikala skillnad?

Köpbeteendena har förändrats dramatiskt de sista två åren. Färska undersökningar visar att ca 70-85 % av alla köp i en fysisk butik görs innan en aktivitet på Internet. 50 % av all internettrafik görs via en smartphone idag. Endast 20 % gör enbart direktköp i en butik.
    

Kunderna vill ha kundklubbar och personliga erbjudanden men utan plastkort

En undersökning i oktober 2016 visar att Svenska konsumenter vill ha kundklubbar med personaliserade rabatter och erbjudanden. Men man väljer bort de som kräver plastkort och klassiska rabattkuponger av papper. Allt bygger på tillgänglighet och enkelhet.
    
Några fakta:

  • 90 % vill få automatiskt återbäring och rabattkuponger digitalt
  • 80 % vill slippa fysiska kundklubbskort. Allt skall finnas i kassasystemet
  • 60 % vill ha anpassade erbjudanden efter köpvanor och preferenser


    

Enkelhet och tillgänglighet även för andra branscher

Restauranger, caféer och andra matställen – nya sätt att beställa mat för hämtning via internet. Restauranger med flera har också möjlighet att dra till sig nya kunder och öka sin försäljning och kunna beställa mat och dryck via internet och en browser utan att krångla till det, ringa i telefon. Hur många har inte önskat att kunna i god tid på morgonen eller dagen innan, beställa sin lunch för avhämtning. Betala på Internet och klart med klockslag när den skall hämtas! Enkelt och tillgängligt.
    
Det är bara fantasin och smarta system som sätter gränserna.
    

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

SPONSRAD ARTIKEL
Energieffektivisering en vinst för företaget. 
Många företag ser över sina elavtal i hopp om att minska energikostnaderna. Det är förstås bra - men det kan finnas större vinster i att effektivisera energiförbrukningen. .

Energieffektivisering en vinst för företaget

SPONSRAD ARTIKEL
Så lyfter kändisarna företagen. 
Vad har några av landets främsta föreläsare, forskare, skådespelare och utbildare gemensamt? De lyfter medarbetare och företag till nya höjder..

Så lyfter kändisarna företagen

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Så kan alla få samma elpris som storföretagen. 
Fast eller rörligt elavtal? Det finns faktiskt ett tredje alternativ - som länge var förbehållet storföretagen. Det handlar om förvaltad el, där elbolagen aktivt följer marknaden för att minimera kundens risk. Numera finns produkten tillgänglig för alla..

Så kan alla få samma elpris som storföretagen

SPONSRAD ARTIKEL
Så här gör du både kunder, medarbetare och miljön en tjänst. 
Allt fler företag vill spara pengar genom att byta alla tjänstebilar till elbilar. En förutsättning är förstås att bilarna går att ladda på ett smidigt sätt. Därför investerar fler och fler också i egna laddstolpar..

Så gör du kunder, medarbetare och miljön en tjänst

SPONSRAD ARTIKEL
Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga. 
När man pratar om laddbara fordon associerar många till miljövänlighet, vilket förstås stämmer. Men det finns fler fördelar än låga utsläpp - sådana som märks i bilägarens vardag. Inte minst i plånboken..

Laddbara fordon - mer än bara miljövänliga

SPONSRAD ARTIKEL
Uppvakta kollegorna med en solblomma. 
När man pratar om solenergi tänker de flesta på långa, raka paneler. Kanske blir det ändring på det, för nu finns Smartflower i Sverige. Ett både enklare och effektivare sätt att få grön energi direkt till sin verksamhet. .

Ge dina kollegor en solblomma

Vi avlivar fem myter om el. 
Många upplever elmarknaden som svår att förstå - och väljer därför att inte sätta sig in i den. Tyvärr finns det därför en del myter som cirkulerar. Här försöker vi på ett enkelt sätt slå hål på några av de vanligaste..

Vi avlivar fem myter om el

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.