Stressande tankar

Publicerad 2016-01-27

I samarbete med Venndahl Speaking Partner

Stressas du av dina egna tankar? Du är inte ensam. Stresshanteringscoachen Mats Venndahl förklarar varför tankarna tar energi och hur du tar kontroll över situationen.

Stresshantering kan ta sig olika former. Det kan handla om alltifrån tips till verktyg för hur du kan hantera vardagen, på jobbet likväl som hemma.
    
    

Verktyg som hur du hanterar din agenda eller hålla rent på skrivbordet och hur du ska bli av med den stress du samlat på dig under dagen, med hjälp av yoga, träning eller meditation.
    
Vilken väg du väljer är naturligtvis individuell, men samtliga är bra ventiler för att bli av med stressen.

Vad stressar dig?

Hur kan du då bli medveten om hur dina tankar stressar dig?
Vi oroar oss dagligen för saker som kan hända, som är en typ av stress och utsöndrar tre av kroppens signalhormoner i kroppen adrenalin, noradrenalin och framför allt kortisol.
    
Kortisolet är kopplat till den långvariga motståndsfasen och kan kopplas till upplevelsen av att inte ha kontroll eller av att ha misslyckats.
    
Mycket av det som vi oroar oss för händer aldrig, ändå snurrar tankarna hela tiden och skapar stress, precis som alla våra borden och måsten, krav och förväntningar från omgivningen. Därför är det viktigt att vara medveten om att dessa tankar ”bara” är tankar.

Därför är reaktionerna olika

Hur det kommer det då sig att du reagerar olika på snarlika situationer från ena veckan till den andra?
    
Det beror på hur du tänker kring situationer som skapar känslor, hur du mår då och vilket attityd du har till det som sker. Att i en stressad situation ta ett steg tillbaka och bli medveten om vad och hur det du stressar dig. Stress och irritation är kroppens signaler till dig att ta det lugnt.
    
Som ledare och chef är det viktigt att se och förstå stress för att kunna göra skillnad innan det är för sent. Det handlar om att utbilda för att förstå. Förstå att vissa dagar kanske mina tankar och mitt tillstånd inte är till min fördel.
    
Dessa dagar kanske du ska gör mindre viktiga uppgifter för att ta tag i mer kritiska bitar nästa dag eller när du känner dig redo och klar i tanken igen.
    
Mats Venndahl
mats@venndahl.se

Dela med dina vänner!