3 steg till fler säljmöten

Publicerad 2016-03-12

Kan man få fler säljmöten genom att kombinera social selling med andra, mer traditionella, kanaler? Definitivt. Philip Gozzi förklarar hur du går till väga.


Du som har jobbat med social selling och använt Linkedin som ett verktyg i din försäljning har nog märkt att det kan fungera riktigt smidigt, men också att man ibland inte får någon respons alls.
    
Och så är det. Det är egentligen ingen skillnad mot att vissa beslutsfattare aldrig, eller väldigt sällan, svarar i telefon eller på mail.
    
Framgångsreceptet i all försäljning handlar om att vara smart, konsekvent, relevant – och att möta kunden där kunden vill bli mött.
    
De bästa säljarna jobbar därför framgångsrikt med en kombination av nya och gamla kanaler. Det går inte att bara vara bra på social selling, men det fungerar heller inte att bara vara duktig i telefon eller att skicka mail. De bästa säljarna är de som lyckas kombinera alla kanaler.

Bli bättre på att kombinera kanaler i 3 steg:

    
1. Var konsekvent
Om jag har ringt ett eller flera samtal under en dag så gör jag samma nästa dag och dagen efter det. Om jag har skickat ett mail så följer jag upp det med ett telefonsamtal dagen efter.
    
2. Strukturera arbetet
Jag brukar oftast börja med att skicka ett inmail på Linkedin och följa upp det med ett telefonsamtal. Om jag inte får svar så skickar jag ett vanligt mail. Skulle jag ändå inte få kontakt kan jag till exempel skicka ytterligare ett mail eller inmail. Jag ger mig helt enkelt aldrig innan jag verkligen vet att personen inte vill träffa mig – och varför. Tänk på att det intryck du ger och värde du skapar avgör hur många möten du lyckas få.
    
3. Skapa en turordning
Så här ser min turordning eller strategi ut (dag för dag):

  1. Inmail.
  2. Telefonsamtal (lämna meddelande).
  3. Telefonsamtal.
  4. Vanligt mail som refererar till telefonmeddelande och inmail.
  5. Telefonsamtal med meddelande eller sms.


Philip Gozzi
Philip Gozzi

Om du jobbar på det här sättet kommer du att få svar och om du är relevant för kunden så kommer också möten. De säljare som skyller på att de inte får svar är enligt mig inte konsekventa.
    
Det är visserligen helt sant att beslutsfattare inte svarar i telefon lika ofta nu som förr, men kom för den skull inte med ursäkter bara för att du inte lyckas boka säljmöten. Jobba smartare istället.
    
Om du kan vara konsekvent samtidigt som du jobbar med att bygga ditt personliga varumärke och ditt kontaktnät på Linkedin ökar chanserna att bli framgångsrik.
    
Lycka till!
    
Läs också:
Sälj mer med social selling
Så bygger du ditt personliga varumärke
    

Om Philip Gozzi
Säljare och säljchef som sadlat om till entreprenör och nu driver företaget Multipipe där han tillsammans med Tomas Andersson jobbar med att hjälpa säljteam att öka sin försäljning.

Dela med dina vänner!

Nätverkande

Är du aktiv i något affärsnätverk?

Mest lästa

Allt du behöver veta om GDPR. 
Den 25 maj träder den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft. Här är delarna du måste känna till om de nya EU-reglerna..

Allt du behöver veta om GDPR

Varannat företag är inte redo för GDPR. 
Den 25 maj träder EU:s nya dataskyddsregler i kraft. Trots det saknar häften av landets småföretag förberedelser för GDPR. .

Varannat företag inte redo för GDPR

GÄSTKRÖNIKA
Så optimerar du hjärnan på jobbet. 
De flesta av oss kan frigöra mycket hjärnkapacitet genom att anpassa arbetet lite mer efter hjärnan. Här är tre tips som ger mer energi, ökar prestationsförmågan och minskar stressen. .

Så optimerar du hjärnan

SPONSRAD ARTIKEL
Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid. 
I slutet av 90-talet gjorde Kjell Enhager stor succé med föreläsningsturnén Jag AB. Vi har träffat honom 2017 - för att höra om den uppdaterade versionen av föreläsningen, som har premiär i februari..

Stjärncoachen vägleder oss i en digital tid

SPONSRAD ARTIKEL
Rekrytera inte fikaproffs. 
Den man vill ha som fikasällskap är inte nödvändigtvis rätt person för ett jobb. Så hur undviker man att gå i fällan - att förföras av den trevlige?.

Rekrytera inte fikaproffs

Så bygger du förtroende. 
Chefer som inger förtroende kan uppnå nästan vad som helst. Med fem enkla vanor kan du öka medarbetarnas tilltro till dig som ledare..

Så bygger du förtroende

SPONSRAD ARTIKEL
Hopp om att solens strålar ska strömma. 
Nyligen kom den stora energiuppgörelsen, där det sägs att all svensk elproduktion år 2040 ska vara förnyelsebar. Frågan är framförallt vad som ska ersätta den för Sverige så viktiga kärnkraften?.

Hopp om att solens strålar ska strömma

GÄSTKRÖNIKA
Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder. 
Kreativitet är en stark drivkraft hos människan. Vi mår bra när vi får vara delaktiga i idéprocesser, utveckling och förbättringar. Nytänkande och kreativitet är också en förutsättning för att utvecklas som organisation och arbetsplats..

Ta tillvara idéer från medarbetare och kunder

SPONSRAD ARTIKEL
Fast eller rörligt elpris? Kanske ingetdera!. 
Vi har lärt oss att rörligt elpris historiskt sett brukar bli billigast. Samtidigt kan det fasta kännas tryggt, speciellt under vintermånaderna. Men det finns ett tredje alternativ - förvaltad el..

Fast eller rörligt elpris?

SPONSRAD ARTIKEL
Dolda avgifter vid el till inköpspris. 
Nyligen gjorde Elpriskollen en granskning av det som kallas »el till inköpspris«. Det visade sig genomgående vara en dålig affär. Så vad ska man välja?.

Dolda avgifter vid el till inköpspris

SPONSRAD ARTIKEL
Unga stärker lagandan med försäljning. 
När ungdomar arbetar mot ett gemensamt mål blir det ett lagarbete även utanför idrotten. Det stärker såväl individen som gruppen. Handlar det om försäljning finns det dessutom en tydlig belöning..

Unga stärker lagandan med försäljning

SPONSRAD ARTIKEL
Här gör man den stora elbesparingen. 
Om man känner att det är dags att se över företagets elkostnader är det lätt att tänka ”nytt avtal”. Men det är inte där de stora pengarna finns att spara - snarare ska man ta ett helhetsgrepp..

Här gör man den stora elbesparingen

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.