3 steg till fler säljmöten

Publicerad 2016-03-12

Kan man få fler säljmöten genom att kombinera social selling med andra, mer traditionella, kanaler? Definitivt. Philip Gozzi förklarar hur du går till väga.


Du som har jobbat med social selling och använt Linkedin som ett verktyg i din försäljning har nog märkt att det kan fungera riktigt smidigt, men också att man ibland inte får någon respons alls.
    
Och så är det. Det är egentligen ingen skillnad mot att vissa beslutsfattare aldrig, eller väldigt sällan, svarar i telefon eller på mail.
    
Framgångsreceptet i all försäljning handlar om att vara smart, konsekvent, relevant – och att möta kunden där kunden vill bli mött.
    
De bästa säljarna jobbar därför framgångsrikt med en kombination av nya och gamla kanaler. Det går inte att bara vara bra på social selling, men det fungerar heller inte att bara vara duktig i telefon eller att skicka mail. De bästa säljarna är de som lyckas kombinera alla kanaler.

Bli bättre på att kombinera kanaler i 3 steg:

    
1. Var konsekvent
Om jag har ringt ett eller flera samtal under en dag så gör jag samma nästa dag och dagen efter det. Om jag har skickat ett mail så följer jag upp det med ett telefonsamtal dagen efter.
    
2. Strukturera arbetet
Jag brukar oftast börja med att skicka ett inmail på Linkedin och följa upp det med ett telefonsamtal. Om jag inte får svar så skickar jag ett vanligt mail. Skulle jag ändå inte få kontakt kan jag till exempel skicka ytterligare ett mail eller inmail. Jag ger mig helt enkelt aldrig innan jag verkligen vet att personen inte vill träffa mig – och varför. Tänk på att det intryck du ger och värde du skapar avgör hur många möten du lyckas få.
    
3. Skapa en turordning
Så här ser min turordning eller strategi ut (dag för dag):

  1. Inmail.
  2. Telefonsamtal (lämna meddelande).
  3. Telefonsamtal.
  4. Vanligt mail som refererar till telefonmeddelande och inmail.
  5. Telefonsamtal med meddelande eller sms.


Philip Gozzi
Philip Gozzi

Om du jobbar på det här sättet kommer du att få svar och om du är relevant för kunden så kommer också möten. De säljare som skyller på att de inte får svar är enligt mig inte konsekventa.
    
Det är visserligen helt sant att beslutsfattare inte svarar i telefon lika ofta nu som förr, men kom för den skull inte med ursäkter bara för att du inte lyckas boka säljmöten. Jobba smartare istället.
    
Om du kan vara konsekvent samtidigt som du jobbar med att bygga ditt personliga varumärke och ditt kontaktnät på Linkedin ökar chanserna att bli framgångsrik.
    
Lycka till!
    
Läs också:
Sälj mer med social selling
Så bygger du ditt personliga varumärke
    

Om Philip Gozzi
Säljare och säljchef som sadlat om till entreprenör och nu driver företaget Multipipe där han tillsammans med Tomas Andersson jobbar med att hjälpa säljteam att öka sin försäljning.

Dela med dina vänner!